2009. június 23., kedd

teljesőrlésű tönkölybúzakenyér


hatalmas büszkeséggel tölt el, hogy életem első kenyere külcsíny és belbecs tekintetében is sikert aratott. konyhai ügyködésemet szkeptikusan figyelő édesanyám például rögtön kijelentette hogy többet nem veszünk kenyeret..

így készült:
az élesztőt felfuttattam a negyed csésze langyos cukros vízben, közben elkevertem a lisztet a búzacsírával, a sóval és a lenmaggal. a liszt felét először a meleg vízzel kevertem össze, majd hozzáadtam a felfuttatott élesztőt és a maradék lisztet. hogy lágy de jól gyúrható tésztát kapjak, hozzá kellett adnom még egy kis lisztet és gyúrás közben is sokat felvett még. kábé 5 perc gyúrás után beolajozott edényben, letakarva féretettem kelni míg a duplájára nem nőtt (langyos-meleg vizes fürdőbe tettem, mert nyár ide vagy oda, nincs valami meleg). ezután megint gyúrás következett, újabb kelesztés és megint gyúrás. a tésztát kiolajozott formába tettem, de nehogy túlkeljen és összeessen, már csak kábé negyedórát kelesztettem. közben előmelegítettem a sütőt 150 fokra. nagyjából egy órát sült, rácson hagytam kihűlni (jó jó nem teljesen, mert kedvesem erősebb - és éhesebb volt)

a hozzávalók pedig:
1/2 csomag szárított élesztő
1 kk barna nádcukor
4 csésze teljesőrlésű bio tönkölyliszt
fél csésze bio tönkölybúzacsíra
1/2 ek só
lenmag (kb 3 ek)
1 ek bio olivaolaj
1/4 csésze langyos forrásvíz
kb 1 csésze meleg forrásvíz

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése